Min of meer waargebeurde shit met heerlijke 80s-saus

Recensie Patser

om 10:49

Voordat het Belgische regisseursduo Adil El Arbi en Bilall Fallah op het vliegtuig stapt naar LA om daar aan de slag te gaan voor Bad Boys 3 met Will Smith moest eerst hun film Patser af zijn. Deze Vlaams-Nederlandse productie is nu in de bioscopen te zien. Rappers Ali B, Hef en Adje krijgen in de film ook een kans om hun acteerkunsten te laten zien.

Patser

Patser gaat over vier vrienden die samen opgroeien in de buitenwijk het Kiel in Antwerpen. Adamo (Matteo Simoni), Badia (Nora Gharib), Volt (Saïd Boumazoughe) en Junes (Junes Lazaar) dromen van het leven van Tony Montana in Scarface. Als er zich een kans voordoet om mee te doen in de wereld van de cokehandel, dan twijfelen de vrienden niet lang. Uiteraard gaat alles niet zo simpel als gedacht en is de vriendengroep de reden van een grote oorlog in de Antwerpse en Amsterdamse onderwereld. Zoals de tagline al aangeeft is dit min of meer gebaseerd op waargebeurde shit in Antwerpen en Amsterdam.

Zeven zonden

Aan de hand van de zeven hoofdzonden worden wij door het verhaal meegenomen. Gelijk in het begin van de film blijkt dat de makers van de film kiezen voor een realistische benadering. Er wordt door niemand een blad voor de mond genomen, ook door de kinderen niet. Ook de hoeveelheid straattaal maken het dat de ondertitels af en toe een fijne toevoeging zijn. Toch geeft dit alles een zeer goed beeld van het opgroeien in deze multiculturele buitenwijk. Helaas komt het eerste deel van de film ondanks het tempo van de shots wat moeilijk op gang. Maar als eenmaal de schoten beginnen te vallen zien we pas echt wat Adil en Bilall in hun mars hebben. Al met al proberen ze echter wel erg veel in twee uur te stoppen.

Geloofwaardige bendeleiders

Hoewel de acteerprestaties in Patser nogal uiteen lopen valt een aantal acteurs duidelijk op. Simoni laat wederom zien een groot acteertalent te zijn waar we hopelijk nog veel van gaan horen. De grote gangsters in de film Orlando Marie (Werner Kolf) en Hassan Kamikaze (Ali B) zijn geloofwaardige bendeleiders. Daarmee laat Ali B zien ook op dit vlak prima uit de voeten te kunnen. Verder verdient politieagent Yasser (Nabil Mallat) ook nog een eervolle vermelding.

80s-sausje

Patser is een film die in hoog tempo voorbijvliegt. De film zit vol met verwijzingen naar filmklassiekers, die niet moeilijk te ontdekken zijn. Daarbij is de film flink overgoten met een 80s-sausje. Neon letters, nostalgische games en bijbehorende soundtrack geven de film een extra adrenalineshot. Naast de voorspelbare tracks van de acterende rappers in deze film mag Hannes de Maeyer ook deze derde feature film van het regisseursduo van een soundtrack voorzien. En dat klinkt erg lekker en past goed bij de stijl van de film.

Patser is een film die zeker niet iedereen zal aanspreken, maar een groot publiek zal met deze film precies krijgen wat ze graag zien. Een actiefilm vol adrenaline die in hoog tempo een verhaal vertelt over de altijd interessante gangsterwereld. De heren Adil en Bilall laten alvast zien wat ze in hun mars hebben. Als zij in Hollywood met groot budget mogen werken kunnen dat haast alleen maar knallers gaan worden.

3.5 / 5