De grootste bankroof uit de Nederlandse geschiedenis

Recensie Bankier van het Verzet

om 09:17

Verhalen uit de Tweede Wereldoorlog blijven een belangrijke bron voor films. Joram Lürsen (Alles is Liefde) heeft nu de eer het verhaal van Walraven van Hall te verfilmen. De man die beter bekend stond als de bankier van het verzet. Hij richtte onder meer het Nationaal Steunfonds (NSF) op dat een van de belangrijkste bronnen van inkomsten werd voor het verzet. Het NSF wist uiteindelijk in de oorlog ruim 106 miljoen gulden te verzamelen. Een ongekend bedrag voor die tijd.

Bankier van het Verzet

Tijdens de oorlog wordt aan bankier Walraven “Wally” van Hall (Barry Atsma) gevraagd of hij bereid is om het verzet te helpen met zijn financiële kennis en contacten. Samen met zijn broer Gijs (Jacob Derwig) geeft hij gehoor aan deze oproep. Aangezien alles gebeurt onder de radar van de Duitsers besluit Wally telkens iets verder te gaan. Hoewel de gebroeders Van Hall flinke hoeveelheden geld weten binnen te halen is er telkens meer geld nodig. Wally besluit dan om iets te doen wat niemand op dat moment verwacht: het beroven van De Nederlandse Bank.

Kat-en-muisspel

Voor Bankier van het Verzet zijn niet de minste Nederlandse acteurs opgetrommeld. Naast Atsma en Derwig zijn onder meer Fockeline Ouwerkerk, Raymond Thiry en Pierre Bokma te zien. Het samenspel tussen deze acteurs verloopt dan ook vlekkeloos en het verhaal en de dialogen zorgen dat je op het puntje van je stoel zit. Hoewel in werkelijkheid de meeste acties (inclusief de bankroof) van de gebroeders Van Hall zo ingenieus in elkaar zaten dat ze niet werden opgemerkt door de Duitsers en de NSB, besloten de filmakers dat tegenover de held van dit verhaal ook een echte slechterik moest komen te staan. Om die reden werd de rol van Rost van Tonningen, de NSB’er die tijdens de oorlog de president van De Nederlandse Bank was, groter gemaakt. En dat was ook het moment dat een groot acteur als Bokma voor de rol gevraagd kon worden. Het constante kat-en-muisspel tussen Rost van Tonningen en de Van Halls is dan ook de ruggengraat van de film geworden en de spanning die daarbij komt is een genot om naar te kijken.

Dichtbij

Die spanning krijgt nog een extra dimensie door de soundtrack van Merlijn Snitker (Publieke Werken) en het camerawerk van Mark van Aller (Gluckauf). Doordat de shots dichtbij de hoofdpersonen blijven krijg je nog meer het gevoel dat je in het verhaal zit. En dat komt de spanning ten goede. De onheilspellende muziek zit door de hele film heen en geeft je net als de hoofdrolspelers het gevoel dat je nooit helemaal veilig bent. Een gevoel dat voor veel mensen in de oorlog dagelijkse kost was.

Lürsen weet door de toegevoegde spanningselementen van Bankier van het Verzet een sterke oorlogsthriller te maken. Het spel van de acteurs houdt je goed in het verhaal vast en nadat je de bioscoopzaal uitloopt zal voornamelijk respect overheersen voor het belangrijke werk dat de NSF grotendeels onopgemerkt in de oorlog wist te doen.

4 / 5
Bankier van het Verzet is nu te zien in 2 bioscopen.