Schuldig of niet?

Recensie Den skyldige

Willemijn Gertsen
om 08:43

Met zijn eerste lange speelfilm Den skyldige (The Guilty) geeft de jonge Deense regisseur Gustav Möller (1988) blijk van een indrukwekkend talent. Hij gebruikt minimale middelen om een enorme spanning te creëren die de hele film, zo’n anderhalf uur lang, aanhoudt. Het verhaal, dat Möller samen schreef met Emil Nygaard Albertsen, speelt zich af in één kamer, gedurende één avond. De hoofdpersoon wordt indringend en dicht op de huid gefilmd, waarmee alles van hem zichtbaar wordt.

Den skyldige

Alarmcentrale

De plaats van handeling is een alarmcentrale van de politie. Asger Holm is gespannen en niet op zijn gemak; hij knijpt aanhoudend in een stressbal en is volkomen afwezig. Hij is kortaf tegen zijn collega’s of negeert ze zelfs, en is sceptisch en belerend tegen de mensen in nood aan de andere kant van de lijn. Zijn hele gedrag geeft aan dat hij hier eigenlijk niet thuishoort. Al snel blijkt dat Asger niet zomaar op deze post zit. Ook zijn baas Bo en partner Rashid blijken tijdelijk alternatief werk te doen. De drie politieagenten zijn betrokken bij een rechtszaak die de volgende dag zal plaatsvinden. Bo stelt Asger gerust: “Na morgen ben je weer op straat.”

Beschermers

Wanneer Asger een noodoproep krijgt en hij zich realiseert dat de beller in codes spreekt, staat zijn politie-instinct onmiddellijk op scherp. In het vraaggesprek komt hij erachter dat de beller, Iben, is ontvoerd door haar ex en de kinderen alleen thuis zijn. Asger raakt geobsedeerd in zijn streven om Iben en haar kinderen te redden en overtreedt daarbij regels en wetten. Een blijk van zwakte van Rashid ten aanzien van de rechtszaak drijft Asgers innerlijke spanning verder op. Wanneer hij vervolgens Michael, de ex van Iben, per telefoon niet tot overgave kan dwingen, draait hij door. Hij zet Iben aan tot actie.

Jakob Cedergren speelt de rol van Asger Holm, de politieagent die in een grote persoonlijke crisis verkeert. Gedurende de film zit Cedergren aan een bureau met een headset op en heeft alleen zijn mimiek en stem om de gespannenheid, frustratie, concentratie, woede, verbijstering en paniek van zijn personage uit te beelden. Terwijl hij in de beperkte, beklemmende ruimte nagenoeg continu in close-up wordt gefilmd (cinematografie door Jasper J. Spanning) doet Cedergren dat uiterst knap en invoelbaar. De muziek (Caspar Hesselager, Carl Coleman) is subtiel en ondergeschikt aan de lange stiltes en de indringend rinkelende telefoon. Ook de acteurs voor de andere rollen, die alleen maar hun stem als middel hebben, zijn zeer overtuigend. Ze weten de situaties zo exact te beschrijven dat de toeschouwer tijdens het kijken naar Asger – wiens gezichtsuitdrukkingen je geen moment wilt missen – beelden en scènes voor ogen krijgt. Dit is zeker ook te danken aan een sterk script met een enerverende opbouw waarin er maar één de schuldige is.

4.5 / 5
Den skyldige is nu te zien in 6 bioscopen.