Knock knock, let the devil in

Recensie Venom

om 17:50

Een van Marvels grootste antihelden is vanaf nu op het filmdoek te bewonderen. De duistere samensmelting tussen mens en symbioot, Venom, kon niet anders dan een eigen film krijgen. Zombieland-regisseur Ruben Fleischer kreeg de kans om dit karakter uit de Spider-Man comics tot leven te brengen. En daar wist hij niemand minder dan Tom Hardy voor te strikken.

Venom

Wederom een nieuwe film uit het Marvel Universe in de bioscopen, of toch niet? Venom is wel degelijk een film van Marvel, maar toch niet een uit het Marvel Cinematic Universe van Disney/Marvel Studios. Aangezien Marvel voor al haar grote successen de licentie voor helden als Spider-Man en X-Men had afgegeven aan respectievelijk Sony Pictures en 20th Century Fox heeft Marvel minder controle over deze films. Vanwege deze rechtenkwestie zullen deze helden dan ook niet snel samen te zien zijn.

Buitenaardse symbioot

En nu komt Sony Pictures dus met de origin story van antiheld Venom. Het verhaal van reporter Eddie Brock (Tom Hardy) die door contact met een buitenaardse symbioot bijzondere krachten krijgt. Brock, die bekend staan als gewiekste onderzoeksjournalist, vermoed dat wereldverbeteraar Carlton Drake (Riz Ahmed) slechte dingen in zijn schild voert. Als hij uiteindelijk in een van zijn laboratoria achter de duistere waarheid van deze multimiljonair komt, komt hij ook in aanraking met een van de buitenaardse symbioten waarop daar getest wordt. Brock blijkt een goede match met de symbioot en samen gaan zij als Venom de strijd aan met Drake.

Sullige journalist

Voor zijn vertolking van Brock kiest Hardy voor het neerzetten van een wat sullige journalist die allesbehalve stoer is. Op die manier zien we Hardy niet vaak en dat is even wennen. De dialogen die hij met de symbioot heeft zijn over het algemeen ook meer als komische noot in de film bedoeld. En daar zit eigenlijk ook het grootste probleem voor Venom. De film moet voor zoveel mogelijk mensen te bekijken zijn en daardoor blijft de film te vriendelijk. Als Venom weer eens besluit in een hoofd te happen, dan draait de camera op tijd weg. En daar laten de makers een flinke kans liggen.

Trillende stem

Gelukkig is er ook genoeg positiefs te melden. Als we voor het eerst de stem van Venom door de boxen horen schallen trilt dat bijna door de zaal. Als hij dan iets later volledig tevoorschijn komt weten we dat we gaan beginnen. En die volledige outfit ziet er bijzonder goed uit op het doek. Venom is strakke actiefilm en dat zie je. Verder valt Riz Ahmed (Star Wars: Rogue One) op met zeer sterk acteerwerk.

Hoewel Venom toch niet helemaal is geworden wat de fans hoopten is het allebehalve een slechte film. De makers hebben de kans laten liggen om een zeer duistere antiheld ook donker te verfilmen. Maar als uiteindelijk de titeltrack van Eminem met de credits naar voren komt, dan wil je toch meer. En zoals bij Marvelfilms gewoon is krijgen we na de credits een voorproefje voor het vervolg. En dat belooft wat voor de fans…

3.5 / 5
Venom is nu te zien in 48 bioscopen.